Jak poznat dobrého realitního makléře

Listopad 2021

Nedávno jsem náhodou při čekání u pokladny v supermarketu vyslechl část rozhovoru dvojice od vedlejší pokladny:

„Nakonec si to budu muset prodat sám.“

„Ty bláho, já myslel, že už to máš prodaný, vždyť si to dal realitce, ne?“

„Jo, dal, ale ten jejich makléř je absolutně neschopnej, už to jsou čtyři měsíce a nic.“

„Tak si najdi jinýho makléře, nějakýho dobrýho!“

„Jo? A kde ho asi tak mám hledat, všichni jsou stejní, všichni tvrdí, že jsou nejlepší, ale zajímá je jenom provize.“

„To se mi nezdá, podle mě to musí být o lidech jako v každý branži. Automechanici, doktoři, zedníci nebo makléři, všude jsou dobří a ti ostatní.“

„Jo, tak mi teda poraď, jak mám poznám dobrýho makléře a kde ho najdu?“

„No to nevím člověče, asi musíš hledat…“

Víc jsem se nedozvěděl, protože pánové mezitím zaplatili a odcházeli. Ale ta poslední otázka mi zůstávala v hlavě. Když bych ty dva čistě teoreticky použil jako statistický vzorek, tak polovina populace si myslí, že všichni realitní makléři jsou neschopní a zajímá je jenom provize. A ta druhá polovina tuší, že asi jsou i dobří makléři, ale neví, jak je poznat a kde je najít. No tě pic, pak nemá mít profese realitního makléře druhou nejhorší pověst (hned po finančních poradcích).

Podle mne je to opravdu jako v každé jiné branži. Dobrých realitních makléřů je spousta, ale těch ostatních je opravdu daleko víc, takže se s nimi lidé setkávají častěji. A špatné zkušenosti si lidé víc pamatují.

Jak tedy poznat dobrého realitního makléře od těch ostatních? No hlavně by to měl být profesionál, napadne Vás, jenže co to znamená? Zkuste přemýšlet se mnou:

Dobrý makléř by měl být vzdělaný. 

Protože nikdo nemůže umět všechno od narození. Ten doktor a automechanik se taky museli učit, aby svou práci uměli, takže i ten makléř se svou práci musel učit a měl by na to tedy taky asi mít nějaký „papír“, stejně jako ti dva.

Dobrý makléř by měl svou práci umět. 

Protože „mít na to papír“ ještě neznamená, že to umí. O tom, jestli to umí, vypovídají reference klientů.

Dobrý makléř by měl mít za sebou zkušenosti. 

Protože reference na webu jsou jedna věc, ale teprve viditelné výsledky, čili prodané nebo pronajaté nemovitosti, mluví jasně.

Dobrý makléř by měl být „místní“. 

Protože nikdo nemůže být všude. Jeden můj známý říkával, že všude může být jenom smrt. I doktoři a automechanici mají svou spádovou oblast, ve které pracují. Aby realitní makléř mohl být dobrý, potřebuje mít perfektní přehled o každé nemovitosti ve svém regionu, aby mu nic neuniklo. Podle obydlenosti daného území je schopen zvládnout třeba jednu městskou čtvrť, půl města, celé město, půl okresu, ale nikdo není schopen dobře obhospodařit celý kraj nebo půl republiky.

Dobrý makléř by měl jít s dobou. 

Protože tím prvním „papírem“ to nekončí, ale začíná, stále je potřeba se učit novým věcem, i ten doktor a automechanik se musí učit celý život. Svět jde stále rychleji dopředu a konkurence nespí, co fungovalo před deseti lety, dnes nefunguje, jen s tužkou a papírem si dnes nikdo nevystačí.

Dobrý makléř by měl být chytrý. 

Protože aby klientovi mohl zajistit ty nejlepší výsledky, musí být schopen nejen využít všechny dnešní známé moderní metody, způsoby a technologie, ale taky třeba i vymýšlet a zkoušet nové, vlastní.

Dobrý makléř by se měl zajímat v prvé řadě o klienty a jejich potřeby. 

Protože že jeho práce není běžné povolání, ale služba. Neměl by tedy mít problém Vám klidně zdarma poradit, i když jeho služby nevyužijete. A provize, ty mu přijdou samy, pokud svou službu klientům dělá dobře.

Dobrý makléř by měl mít svou cenu. 

Protože každá práce má svoji cenu, práce doktora, automechanika i ta Vaše. Může to vypadat, že to odporuje předchozímu bodu, ale není to tak. Poradit zdarma je něco navíc, neznamená to pracovat zadarmo. Určitě i vy si svou práci, znalosti a dovedností dokážete správně ocenit. Pracovali byste Vy zadarmo? Důvěřovali byste automechanikovi, který dělá zadarmo? Jaké byste od něj očekávali výsledky a odpovědnost?

Dobrý makléř by měl být dobrý obchodník. 

Protože klientovi jde o obchod. Dobrý obchodník ví, že souboj s klientem nikdy nelze vyhrát. Proto by rozhodně neměl klienta o něčem přesvědčovat a do něčeho jej nutit. Klient obchodníkovi důvěřuje pouze tehdy, když sám pozná, že stojí na jeho straně, a ne proti němu.

Určitě bychom našli ještě další kritéria, ale troufnu si říct, že už podle těchto několika bodů sami bezpečně rozeznáte dobrého makléře od těch ostatních.

Ale ještě tam byla otázka, kde ho najít. No, kde hledáte kadeřníka? Kde hledáte advokáta? Kde hledáte instalatéra? Nevím jak Vy, ale já mám dvě metody hledání.

Jedna z nich Vás už asi napadla. Ano v dnešní době je nejchytřejší a nejvíc toho ví strýček Google. A protože jsme si řekli, že dobrý realitní makléř je chytrý, tak to ví taky a udělá všechno proto, aby strýček Google věděl o něm a našel Vám ho.

Ta druhá metoda je stará jako lidstvo samo, ale pořád funguje, přestože hlavně mladší generace na ni kvůli internetu pomalu zapomíná. Jsou to známí. Každý známe spoustu lidí a ti znají další lidi a ti znají zase další. Když se Vás známí zeptají na dobrého doktora nebo automechanika, rádi jim určitě doporučíte toho, s kým máte sami dobré zkušenosti. A když žádného neznáte, poptáte se jiných svých známých a pomůžete jim ho najít. Stejně tak oni. Když se zeptáte, jestli vědí o nějakém dobrém realitním makléři, doporučí Vám taky jenom toho, s kým mají sami dobré zkušenosti. Nebo se zeptají svých známých, pokud náhodou žádného sami neznají, ale určitě Vám ho taky rádi pomohou najít.

Přeji Vám úspěšné hledání. A až se Vás někdo z Vašich známých zeptá: „Nevíš náhodou, kde najdu nějakého dobrého realitního makléře a jak poznám, že je dobrý?“ tak už budete vědět.